Ibland undrar jag vilken betydelse dataspel har för inlärning av engelska. Själv spelar jag aldrig, tycker det är tråkigt och slöseri med tid. Varför funderar jag på detta då? Jo, det blir tydligare för varje år ,som man kör de nationella proven i engelska med eleverna. Då helt plötsligt händer det, några, och då är det framförallt killarna, överraskar vid läs- och hördelarna. Från att ha hängt med under lektionerna, utan att göra allt enligt "duktiga flickors" krav, samt naturligtvis lärarens målsättning, med tanke på läxläsning, presentationer, olika uppgifter, uppsatser etc, slår de plötsligt till på just dessa två delar på de nationella och presterar riktigt bra.
Man blir ju väldigt nyfiken på hur detta går till, och när man frågar hur de kommer i kontakt med engelskan utanför skolan, så är svaret: spelar spel, är med i spel där själva spelplanen är internationell och språket är engelska. Även viss tid tillbringas framför filmer på engelska utan text, men det är spelen som dominerar.
Snacka om att man blir kluven. Det är givetvis jättekul att resultaten blir bra. Men som vuxen tycker man de flesta gånger att detta med dataspel inte är speciellt nyttigt och man bör tidsbegränsa spelandet rejält. Att begränsa tiden tycker jag är självklart, för det finns annat man bör göra; komma ut, få frisk luft och röra på sig, men att spelen kommer upp varje gång man ställer frågan är genomgående och enligt egen statistik genom de senaste åren, är det 99% pojkar och 1% flickor, av de jag frågat, som svarar på nästan exakt samma sätt: "Vi spelar dataspel".
|
Hörru, eleverna tycker du ska "chilla"! |
Det får mig att tänka vidare på själva undervisningen och anpassningen av de nationella i just engelska, för de har sett likadana ut de senaste åren, trots att ungdomarna har en helt annan input beträffande engelskan idag, jämfört med vad de hade för endast några år sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar